Vəhhabiliyin
yaranma tarixi barədə müxtəlif mülahizələr irəli sürülsə də, bu gün
qarşımızda gördüyümüz
və "vəhhabi” adlandırdığımız təriqət İslam tarixində olduqca yeni bir cərəyandır. Vəhhabi kimi qəbul etdiyimiz şəxslər özlərini "əhli-sünnə vəl-camaat” adlandırır, bəzən "sələfi”, bəzən "ixvan”, bəzən isə "əsl müsəlman” adlandırırlar.
Dinşünaslar (və
onların dilindən
mətbuat) isə onları "vəhhabi” və ya "radikal sünni” kimi qəbul edirlər. Əslində bu adların hamısı müəyyən tarixi və siyasi reallıqları özündəəks etdirir.
Xilafətin siyasi tarixi
Adından asılı olmayaraq bizim qarşımızda duran bu təriqət (və ya
təriqətlər!) tarix baxımından bir mənbəyə arxalanır. Həzrət Muhəmmədin (s)
vəfatından sonra iki hissəyə - şiəlik və sünni- liyə parçalanan din bir çox
ideoloji problemlərlə üzləşdi. Belə ki, İslamın ilkin mərhələsində dini-fəlsəfi
ixtilafdan daha çox siyasi xarakter daşıyan bu parçalanma müsəlmanları iki
seçim qarşısında qoydu: xəlifəyə itaət, ya imama? Bəhsimizin mövzusu vəhhabilik
olduğundan sünni-şiə fərqlərinə çox önəm vermək istəməzdik. Sadəcə olaraq,
bununla kifayətlənəcəyik ki, rəsmi hakimiyyətdə olan xəlifələri Peyğəmbərin (s)
varisi olaraq qəbul edən müsəlmanlara sünni, onları qəbul etməyib Peyğəmbər (s)
nəslindən olan saleh imamlara itaət edənlərə isə şiə deyilməyə başladı. Tarixən
hakimiyyət xəlifələrin əlində olduğundan və xəlifələrin dini rəhbər olaraq
İslam qaydalarına riayət etməmələri, əlbəttə ki, sadə müsəlmanların etirazına
səbəb olurdu. Məhz bu səbəbdən xilafət daxilində müxtəlif qiyamlar qalxır,
onlardan bəziləri isə uğurla nəticələnirdi. Nümunə kimi, Abbasilərin Əməvilər
üzərində qələbəsi və xilafəti əllərinə keçirməsini göstərmək olar. Ancaq
problem dini hakimin kimliyində deyil, dini hökumətin necə idarə olunmasında
idi. Bəzi İslam alimlərinin səyləri nəticəsində tədricən müsəlman cəmiyyətinə
yeni dün- yagörüşü yeridilməyə başladı: xəlifənin necəliyindən asılı olmayaraq
ona tabe olmaq vacibdir.
Ərəb xilafəti IX-X əsrlərdə xilafətin siyasətindən narazı kütlələrin
üsyanları nəticəsində süqut etməyə başladı. Vaxtı ilə vahid bir məmləkət
pərakəndə səpələnmiş müstəqil feodal dövlətlərə bölündü. Xilafət və xəlifə,
sadəcə olaraq, müsəlman dünyasının vəhdətinin rəmzinə çevrildi.
Əsrlər ötdü, yeni ölkələr, yeni fikirlər yarandı. Dünyada yeni güc
mərkəzləri peyda oldu. Onlardan biri olan Osmanlı dövləti öz ərazisini
genişləndirməyə başladı. Misirin fəthi zamanı 1517-ci ildə Osmanlı sultanı
burada məskunlaşmış Abbasi xəlifəsini (xatırladırıq – "xəlifə” artıq rəmzi
titul idi) bu titulu ona verməyə vadar etdi. Osmanlıların əlinə keçən xilafət
yeni həyata başladı. Osmanlı xəlifələri artıq simvolik deyil, real siyasi
qüvvəyə malik idilər.
İbn Əbdül-Vəhhab və Səudilər
Osmanlı xəlifələrinin Yaxın Şərq, Şimali Afrika və Şərqi Avropa daxil
olmaqla İslam aləminin böyük hissəsinə rəhbərlik etdiyi bir zamanda, XVIII
əsrin birinci hissəsində Ərəbistan yarımadasının Nəcd vilayətində Məhəmməd ibn
Əb-dül- Vəhhab adlı dinşünas mövcud sünni əqidəsində islahatlar aparmağa
başlayır. İbn Əbdül-Vəhhabın dediklərinə görə, mövcud sünni müsəlmanları (və ya
Əhli- Sünnə) dini təhrif etmiş və Peyğəmbərin (s) həqiqi sünnəsi (ənənəsi)
unudulmuşdur. Yalnız bəzi "sələflər” (yəni saleh əcdadlar) sünnəyə düzgün
riayət edib, yerdə qalanlar isə dindən çıxmışdırlar. Onun fikrincə, bütün
problemlərin mənbəyi isə Osmanlı hakimiyyətində idi. "Sələf” dedikdə ibn
Əbdül-Vəhhab öz təbliğatında fikirlərinə arxalandığı bəzi alimləri nəzərdə
tuturdu. Onun fikirlərini bölüşdürməyənlərin müsəlman olmadığını və onların
qanının halal olduğunu bildirən (!) bu «alim» Nəcd vilayətində rəhbərlik edən
Səud nəslinin hərbi-siyasi dəstəyini aldı. Əslində bu bir növ saziş idi. İbn
Əbdül- Vəhhab əqidəsini yaymaq üçün hərbi-siyasi baza, Səudilər isə
Osmanlılardan müstəqil olmaq və Ərəbis- tanı öz hakimiyyətinə tabe etmək üçün
ideologiya əldə edirdilər.
Adıçəkilən saziş nəticəsində "tağut” ("zalım hakim”) elan olunan Osmanlı
hökumətinə və onu dəstəkləyən sünnilərə qarşı mübarizə başladı. Odur ki,
ənənəvi məzhəb nümayəndələri yeni cərəyana "vəhhabi”, yəni ibn Əbdül- Vəhhabın
tərəfdarları adını qoydular. Təxminən yüz əlli il davam edən bu mübarizə XX-ci
əsrin əvvəllərində sona çatmaq üzrə idi. Osmanlı qoşunları ilə həlledici savaşa
hazırlanan Səudilər "ixvan” ("qardaşlar”) adlı kiçik hərbi qruplaşmalar təsis
etdilər. Bu qrupların vəhhabi ordusunda böyük rolu var idi. Belə ki, köçəri
həyat tərzindən şəhər həyat tərzinə keçmək üçün bədəvilər ixvanlara daxil
olaraq bir yerdə təsərrüfat yaradır, hərbi məşğələlər keçir və dini biliklərə
yiyələnirdilər. İxvanların böyük səyləri nəticəsində Səudilər Ərəbistan
yarımadasından Osmanlı ordusunu qovaraq müstəqil krallıq yaradırlar.
Ancaq Səudilər anlamırdılar ki, Osmanlılara qarşı istifadə etdikləri silah
bir zaman onların özlərinə qarşı yönələcək. Səudiyyənin dövlət sistemi ərəblər
üçün müəyyən qədər yeni idi. Kral ölkənin həm siyasi, həm dini rəhbəri
idi. Onun vəzifəsinə ölkənin idarəetməsindən savayı dini bidət (dini əsaslara
zidd yenilik) və təhriflərdən qorumaq da daxil idi. Bunun üçün monarxa mütləq hakimiyyət
verilirdi. Kralın fəaliyyətinin şəriətə uyğun olub-olmamasına nəzarət etmək
üçün üləmadan (alimlərdən) ibarət bir şura təsis olunurdu. Hökumətin atdığı
addımlarda dinə ziddiyyət görən fəqihlər dərhal kralın qarşısında bu barədə
məsələ qaldırırdılar. Ancaq son söz yenə də kralın ixti- yarına buraxılırdı.
İxvanlar: dostluqdan düşmənçiliyə
Ötən əsrin 20-30-cu illərində Səudiyyə Ərəbistanında zəngin neft yataqları
kəşf olundu. Əlbəttə, bərbad vəziyyətdə olan iqtisadiyyatını dirçəltmək istəyən
hökumət xarici sərmayəni (o zamanlar yalnız Qərb ölkələrinin sərmayəsini)
ölkəyə cəlb etmək istəyirdi. Bunun üçün isə müvafiq şərait yaradılmalı idi.
Hökumət ölkədə abadlıq işlərinə başladı: müasir yollar salınırdı, avtomobillər
idxal olunurdu, yeni texnika istifadəyə verilirdi və s. Digər tərəfdən
vəhhabilər tərəfindən yolunu azmış, qətli halal olan, İslam düşmənləri kimi
qələmə verilən şiələrə də münasibət dəyişirdi. Ərəbistanın neftlə ən zəngin
ərazilərində məhz şiələr yaşayırdı. Bu baxımdan kral dövlətinin mənfəətini
şiələrlə ədavətdə deyil, onlarla ümumi dil tapmaqda görürdü.
Bütün bunlar artıq unudulmaqda olan, daha doğrusu lazımsızlaşan, ixvanlar
tərəfindən bidət və ibn Əbdül-Vəhhabın qoyduğu yola zidd əməllər kimi,
qarşılandı. Köhnə zamanlarda olduğu kimi, hamını küfr və şirkdə ittiham etməyə
öyrəşmiş ixvanlar vaxtı ilə öz əlləri ilə qurduğu hökuməti də küfrdə ittiham
etdilər. Üləma şurası kralın qarşısında bir neçə absurd məsələ qoydu. Bura yeni
texnikanın ölkədə qadağan olunması və şiələrin kütləvi deportasiyası da daxil
idi. Son sözə malik kral şuranın əsas tələblərinə rədd cavabı verərək öz
siyasətinə davam etdi. Bu dəfə Səudiyyə hökumətinə "tağut” damğası vuran
ixvanlar və onları dəstəkləyən fəqihlər mübarizəyə qalxdılar. Vəhhabilər
arasında təfriqə yarandı: bir tərəfdə müxalifətdə olan mühafizəkar ixvanlar,
digər tərəfdən isə iqtidarı dəstəkləyən loyal alimlər. Hökuməti dəstəkləyən və
hökumətdən dəstək alan fəqihlər özlərini mömin əcdadın (sələflərin) davamçısı
və əsl Sünnə əhli kimi təqdim edərək ixvanları dindən xaric olmuşlar
("xəvaric”) adlandırdılar.
Bu gün ixvanlar öz prinsiplərinə sadiq - kiçik özəklərdən ibarət
mərkəzləşmiş şəbəkə formasında yaşayırlar. Özəklər dünyanın bütün nöqtələrinə
səpələnib, mərkəz isə, nə qədər qəribə olsa da, Londonda yerləşir. Bütün
hökumətləri tağut hesab edən ixvanların rəhbərliyi, yəqin ki, İngiltərə
kraliçasını İslam höküumətinin təcəssümü, leyboristləri isə Sünnəyə əməl edən
ən ideal qrup hesab edirlər. Çünki müsəlman ölkələrində bütün cəmiyyətə
qarşı müqavimət göstərə bilmədiyi təqdirdə ixvanlar "Şəriət dövlətinə”, yəni
Böyük Britaniyaya hicrət (dini səbəblərdən mühacirət) edirlər.
"Ləl” məscid xatirələri
Maraqlıdır ki, xüsusi xidmət orqanlarını yerli-yersiz işə salan bəzi
dövlətlər bu radikal qruplaşmaların necə silahlandıqlarını, təlim keçmələrini
nəzərdən qaçırırlar. Məsələn, Pakistan kimi hərbi rejimdə yaşayan ölkədə
ixvanlar necə fəaliyyət göstərə bilər? "Ləl” məscid ətrafında münaqişə bu cür
ölkədə necə yarana bilərdi? Fikrimizcə, bir cümlə ilə bu suallara dolayısı ilə
cavab verə biləcəyik. İxvanların fəallığı Pərviz Müşərrəfin prezidentliyi sona
çatdıqda artdı.
Bir çox pakistanlı politoloqların fikrincə, ekstremistlərin aktivləşməsinə
iki amil səbəb ola bilərdi. Birincisi, Müşərrəf Pakistanın böyük qardaşı ABŞ-a
nümayiş etdirmək istəyirdi ki, ölkədə ekstremizm var və əgər onun başçılıq
etdiyi hərbi rejim yenisi ilə dəyişilərsə, Pakistan terror meydanına çevriləcək
və Qərbin əlindən çıxacaq. İkinci versi- yaya əsasən, Pakistanda ənənəvi İslam
tərəfdarları siyasi qüvvəyə çevrilir və regionda islamçıların təsirinin artdığı
bir zaman gələcək seçkilərdə yerli islamçıların qələbəsi mümkündür. Bundan
ehtiyatlanan ABŞ xüsusi xidmət orqanları ölkədə radikal qrupları (ixvanları)
qıcıqlandıraraq müxtəlif qanlı aksiyalara təhrik edir. Bununla da həm
beynəlxalq ictimaiyyətə, həm də sadə pakistanlılara Müşərrəf rejiminin
vacibliyi aşılanır.
Ancaq tarix göstərir ki, dindən siyasi məqsədlər üçün istifadə edənlər sonda
özləri qurbana dönürlər. Ona görə də istənilən məqsədlərlə ölkədə süni şəkildə
dini ekstremizmin bəslənilməsi sonda xəyanətlə bitəcək və cəmiyyətin sağlam
ünsürlərini də xəstələndirə bilər. Həmçinin həmin qruplaşmalar unutmamalıdırlar
ki, onlar böyük qüvvələrin əlində alətdirlər. Alətlər isə bütün əşyalar kimi lazım
olmadıqdan sonra çölə atılırlar. Vaxtı ilə ABŞ-ın ruslara qarşı Əfqanıstanda
yetişdirdiyi Taliban öz missiyasını icra etdikdən sonra elə ABŞ tərəfindən ləğv
olundu. Çeçenistanda basayevçilər, İraqda zərqaviçilər, Livanda fəthçilər və
sairləri vaxtı yetişdikcə sanki heç bir şey olmamış kimi aradan götürüləcəklər.
Xocalı - 26.02.1992 Şuşa - 08.05.1992 Laçın - 18.05.1992 Xocavənd - 02.10.1992 Kəlbəcər - 02.04.1993 Ağdərə - 17.06.1993 Ağdam - 23.07.1993 Cəbrayıl - 18.08.1993 Füzuli - 23.08.1993 Qubadlı - 31.08.1993 Zəngilan - 29.10.1993